Eieren

Goed voor je gezondheid
Eieren worden door (bijna) iedereen gegeten. De een eet ze dagelijks, de ander alleen met Pasen. Eieren zijn – zoals de naam al voorspelt – rijk aan eiwitten. Bovendien zijn ze een bron van essentiële aminozuren en belangrijke stoffen als ijzer, choline, foliumzuur en de vitamines B2, B12, E en D. Een teveel aan eieren kan ervoor zorgen dat je cholesterol stijgt, maar een gemiddeld mens kan zonder problemen – en met de voordelen van alle goede eigenschappen – twee tot drie eieren per week eten.

Hoe bereid je een ei
Eieren kun je koken en bakken. Persoonlijk houd ik meer van een gebakken ei, maar dit is natuurlijk wel minder gezond omdat er boter of olie aan te pas komt. Een gekookt ei is gezonder, maar het nadeel hiervan is dat het wat langer duurt om te bereiden en het vervelendst is nog wel dat je de schil nog van je ei moet zien te krijgen. Vaak is het ei nog heet waardoor het een lastig klusje wordt. Een trucje om de schil gemakkelijker los te krijgen is het gekookte ei direct afspoelen met koud water. Hiervan ‘schrikt’ het ei en daardoor laat de schil alvast een beetje los.

Recept gevulde eieren

Ingrediënten:

- 4 eieren
- 1 tl mayonaise
- 1 el yoghurt
- 1 tl mosterd
- Snufje kerriepoeder
- Snufje paprikapoeder
- Bieslook

Bereiding:

1. Kook de eieren in ruim kokend water in 10 min. Je hoeft ze dus niet te pellen!
2. Snijd de eieren voorzichtig in de lengte doormidden. Haal met de punt van een mes de eidooiers uit het eiwit. Meng met een vork de eidooiers, mayonaise, yoghurt, mosterd, paprikapoeder en kerriepoeder in een kom tot een gladde pasta.
3. Voeg naar smaak peper en zout toe. Schep het mengsel in de spuitzak en vul er de halve eiwitten mee. Bestrooi met wat bieslook.

Gevulde eieren

Tip: Keer als je eieren hebt gekocht het doosje af en toe om. De eidooier komt zo mooi in het midden van het ei te liggen. Zo komen je gevulde eieren er nog mooier uit te zien!

 

Door: Nynke